Співбесіда – це гарний шанс, коли не тільки можна, але і дуже потрібно похвалити себе, презентувати свої успіхи. Швидше за все під час співбесіди Вас попросять назвати найцінніші досягнення. Здавалося б - що тут складного? Хто знає Вас краще, ніж Ви самі? Однак на практиці все виявляється не так. Як же «грамотно» розповісти роботодавцю про свої переваги і при цьому виправдати його очікування?

Чому хвалити себе складно? Хвалити і цінити себе потрібно вміти. Якщо людина не навчилася цьому ще в дитячому віці, то під час презентації своїх досягнень можуть виникнути проблеми. В одних компаніях успіх підлеглих автоматично приписують керівництву, в інших не звикли заохочувати гарні ідеї та успішні проекти, у третіх керівники не вміють хвалити підлеглих. Природня скромність суттєво впливає на здатність презентувати себе. Такий працівник переконаний, що на своєму місці виявився випадково, він постійно в очікуванні, що колеги виявлять його некомпетентність. Він вважає, що результати його діяльності не заслуговують уваги, він вважає, що будь-хто міг би впоратися з таким завданням.

Від проблеми – до рішення! Щоб презентація виглядала переконливо, знадобляться факти та аргументи. Краще за все про Вас розкажуть цифри: деякі кандидати приносять на співбесіду папки з роздруківками графіків та влаштовують справжню презентацію.

Розповідати про результати найкраще з точки зору бізнесу: як, те що зробили, вплинуло  на прибуток, роботу компанії, досягнення цілей, які перед нею стояли. Одним словом, потрібно презентувати Ваш результат показником, що можна виміряти. Зазвичай це гроші (що завдяки Вам компанії вдалося заробити або заощадити) або час (якщо Ви, наприклад, удосконалили будь-які робочі процеси так, що вони стали займати значно менше часу).

Краще завчасно продумати, що Ви можете назвати своїми основними успіхами. Бо висока ймовірність почути на співбесіді: «Назвіть свої головні досягнення». Підготовтесь заздалегідь, щоб розповісти найяскравіші приклади.

Якщо менеджеру з продаж легко сформулювати свої рекорди (кількість угод, укладених за визначений термін, їх суми), то довести, що під Вашим керівництвом, наприклад, у бухгалтерському відділі була успішно налагоджена робота, значно складніше. У таких випадках розповідь краще побудувати за чітким планом: від проблем – до їх вирішення. За пунктами:

  • Яку проблему або завдання потрібно було вирішити?
  • Які засоби були у вас?
  • Які можливості та рішення вибрали, яку ідею придумали?
  • Які подолали перешкоди?
  • Який результат отримали?

Така самореклама не є порожніми балачками, з'являється чудова можливість презентувати свої професійні знання. Вам потрібно створили враження людини, яка цінує колег і вміє працювати в команді. Необхідно показати себе у найкращому світі перед роботодавцем і научитися збалансовувати між самопрезентацією та похвалою.

Говорячи про успіхи, не забувайте згадати тих, хто вам допомагав: ви справите враження людини, яка цінує колег і вміє працювати в команді. І, звичайно, не варто перебільшувати свій внесок, якщо ви працювали над проектом колективно. Світ тісний: потенційний роботодавець може зв'язатися з вашими колишніми колегами і з'ясувати, яку частину роботи виконували особисто ви.

Хвалити, але не перехвалити! Ще кілька порад від психологів - про те, як хвалити себе, але не справити негативне враження на співрозмовника.

Люди більше довіряють твердженням, а не порівнянням. Краще сказати «я хороший», ніж «я краще за інших».

У резюме теж важливо вміти правильно себе похвалити. Якщо є професійні нагороди, їх легко перерахувати і підкріпити посиланнями на сертифікати, а в інших випадках потрібно показати свою результативність на цифрах. Формулюючи свої сильні якості, краще уникати нудних шаблонів.

Тим, кому важко сформулювати свої досягнення на папері, можна скористатися онлайн шаблонами написання резюме.

Отже, найкраща порада – у всьому потрібно знати міру. Не потрібно захоплюватися надмірною скромністю, в той час і надмірна хвалькуватість може зашкодити вашому резюме.