Дуже популярні асоціації:

  • робота - це гроші, обов'язки, відповідальність, навантаження, складності, втома, щось важливе, матеріальне і цілком реальне;
  • навчання - розвиток, знання, задоволення, перемикання, розширення горизонту, перерва в роботі, доповнення, удосконалення.

 

Виходить, що у багатьох є деяке психологічне протиставлення роботи і навчання.

Але дійсність давно вимагає від нас підходу «навчання завдовжки в життя» - lifelong learning. Тільки так ми зможемо залишатися конкурентоспроможними на ринку праці в сучасних економічних умовах.

Як змусити себе вчитися

Людей можна грубо розділити на дві категорії: практики та творчі натури. Обидві можу вибудувати своє навчання, керуючись деякими принципами.

 

  • Людям розважливим і раціональним, слід розуміти, що навчання дає нові знання, навички, дозволяє систематизувати вже наявний досвід. Дипломи та сертифікати говорять про серйозність, організованості, амбіції і послідовності в досягненні цілей. Це конкурентна перевага людини на кадровому ринку, воно підвищує його вартість. Тому, якщо розглядати освіту як інструмент збільшення доходу, то треба перевести навчання з категорії «Добре, але не обов'язково» в категорію «До виконання».

 

  • Для творчих же людей освіту - це можливість переплавити все вже напрацьоване в нову форму, перейти на новий рівень, зробити наступний виток. Вони можуть вловлювати нові тенденції на ринку, відчувають інтерес до нової теми, цікавляться новим продуктом. І це буде поштовхом на наступні кілька років. Такі речі не можна планувати, вони відбуваються спонтанно.

 

Отже, раціоналістам потрібно діяти за планом, а творчій людині слідувати деяким принципам і зберігати загальний напрямок.

 

Як налаштувати особистий освітній процес

Чотири загальних правила настройки:

  1. Процес навчання повинен бути логічним і послідовним. Якщо в резюме здобувача в розділі «освіта» вказано «будівельний технікум, економічний факультет технічного вузу, тренінги з продажів, курси з відеомонтажу та сертифікат з турецької мови», то роботодавцю може бути незрозуміло, яку саме кар'єру людина хотіла побудувати протягом 15 років.
  2. Якщо є прагнення до вертикальної кар'єрі (зростання на посаді), то потрібно поєднувати галузеве і управлінську освіту, усвідомлено готувати себе в керівники. Наприклад, якщо в планах - бути директором з персоналу, то бажано мати наступні кроки: мати вищу освіту в галузі психології, вища управлінська освіта, додаткова освіта в галузі трудового права, пройти тренінги з бізнес-комунікацій і переговорів.
  3. При бажанні зробити горизонтальну кар'єру (досягнення галузевої експертності) потрібно весь час розширювати спектр галузевих знань. Припустимо, людина хоче стати експертом в сфері фінансів. Вона повинна послідовно і всебічно вивчати галузеві аспекти: фінансове планування, російську і міжнародну звітність, управлінський облік, бюджетування, інвестиційні моделі.
  4. Бажано, щоб освітній процес, яким би не був його формат, складався як з теоретичних, так і з практичних блоків. Збалансоване поєднання теорії та практики під час навчання дозволяє більш повно засвоювати інформацію. Вибираючи короткострокові курси або тренінги, важливо звертати увагу, чи є в навчальній програмі практичні завдання, аналіз кейсів, ділові ігри.

 

Отже:

  • Щоб відчувати себе впевнено на сучасному ринку праці, потрібно постійно вчитися.
  • Змусити себе це робити, знайти час і мотивацію - основна проблема.
  • Прагматикам потрібно оцінити вигоди від навчання, творчим натурам - зрозуміти, що нові навички та освіту дозволить перейти на новий рівень.
  • Щоб особистий освітній процес став ефективним, потрібно виконати чотири умови: він повинен бути логічним і послідовним; якщо мета - вертикальний ріст, то потрібно поєднувати галузеве і управлінську освіту; якщо завдання - підвищення експертизи (горизонтальний зростання) - потрібно весь час розширювати спектр галузевих знань; він повинен бути збалансованим і поєднувати як теорію, так і практику.