18.02.2021 | 13:12

Публікація в обласній газеті "Эхо" №7 від 18.02.2021

Відлік історії державної служби зайнятості на Житомирщині розпочався 18 лютого 1991 року, коли Житомирський облвиконком на виконання Постанови Ради Міністрів Української РСР прийняв рішення про її створення за №50.

У день ювілею своїми роздумами про важливі події, головні підсумки, сучасні виклики та успіхи з громадою області ділиться директорка Житомирського обласного центру зайнятості, Заслужений працівник соціальної сфери України, кавалер ордена княгині Ольги ІІІ ступеня Галина КОРІННА.

 

30 років в історичному вимірі – це, здається, зовсім мало. Але ж, озираючись назад, оцінюючи шлях, який вже пройдено, погодьтесь: служба зайнятості змінилась кардинально - до невпізнанності. В перші роки – це два-три працівники в одній чи двох орендованих кімнатах, які здебільшого лише обліковували безробітних і виписували чеки на отримання допомоги, - так звана «біржа», яка мала заслужити довіру в клієнтів й авторитет у влади та бізнесу.

Сьогодні служба зайнятості - це досвідчені колективи професіоналів, які надають широкий спектр послуг клієнтам: як у власних побудованих приміщеннях, так і дистанційно, онлайн. Служба дотична до всіх процесів, які відбуваються в місті, області та загалом в країні, вона – партнер влади у залученні інвестицій, розвитку економіки та місцевого самоврядування. І що найголовніше – служба довела свою необхідність та ефективність і має можливість розвиватись і далі.

На службі людям

Результати нашої діяльності – вражають.  За три десятиліття підрозділи державної служби зайнятості в області працевлаштували понад 750 тисяч земляків. А кількість тих, хто скористався послугами, вже перевищила загальну чисельність населення області. Тобто багатьом служба зайнятості неодноразово допомагала знаходити роботу.

Це основні наші підсумки. Але служба зайнятості допомогла ще сотням тисяч іншими послугами та фінансовою підтримкою. 195 тисяч наших клієнтів мали оплачувану тимчасову зайнятість, 114 тисяч безробітних здобули нову професію або кваліфікацію, близько 18 тисяч «проблемних» з точки зору працевлаштування наших клієнтів отримали гарантовану зайнятість терміном до двох років за рахунок фінансової підтримки роботодавців, понад 12 тисяч безробітних одержали стартовий капітал для відкриття власної справи. А близько півмільйона шкільної молоді отримали фахові консультації з тестуванням для професійного самовизначення. 

Криза – поштовх до розвитку

В історії служби було кілька кризових періодів, коли кількість клієнтів різко зростала. Піковим за кількістю звернень був 2000-й рік: до нас звернулось понад 68 тисяч земляків, а загалом упродовж року послугами користувались майже 123 тисячі. Потім була економічна криза 2008-го року з напливом безробітних та обмеженими можливостями для їх працевлаштування. 

Але найбільш складним і непередбачуваним в історії служби зайнятості був, мабуть, 2020-й рік. Він поставив перед нами нові виклики і завдання та спонукав оперативно шукати способи реагування на них.

Що хочу сказати? Будь-яка криза – це нові можливості і в цьому – позитивний момент кризи. За результатами попередніх криз змінювалось законодавство, з’являлись нові види послуг, які піднімали імідж служби на щабель вище. З усіх таких складних переламних періодів служба виходила оновленою, з додатковим набором послуг.

Так, у 2020 році  в службі зайнятості запровадили та успішно випробували дистанційну реєстрацію і комунікацію з клієнтами та онлайн-консультування. Саме службі зайнятості довірили реалізацію урядової програми підтримки бізнесу в період карантину, з чим вона відмінно справилась. На Житомирщині завдяки цій програмі вдалось зберегти майже 13000 робочих місць. Всього ж скористались її підтримкою близько 900 роботодавців та 5000 ФОПів без найманої праці. Тож як би там не було, а будь-які випробування роблять нас сильнішими і професійнішими.

Гордість служби – її професійна команда

Наш колектив з майже 400 фахівців – це професійна суперкоманда. Це віддані своїй роботі фахівці і фахівчині, адже понад 80% колективу – жінки: кар’єрні радниці, рекрутерки, бухгалтерки, фінансистки, юристки, документознавиці, а також інженерки з комп’ютерних систем.

Троє наших колег зі службою – від самого початку. Це нинішні директори Новоград-Волинського центру зайнятості Віктор Сербін і Олевської філії - Петро Бубенко, а також заступник головного бухгалтера Коростенського центру зайнятості Валентина Якухно. Багато серед нас і тих, хто вірний службі понад 20 років – це чверть колективу!  

Житомирщина – лідер за підсумками 2020 року

Державний центр зайнятості провів моніторинг результатів роботи регіональних центрів зайнятості у 2020 році. Оцінювалась результативність роботи за двома критеріями: співвідношення кількості зареєстрованих вакансій і чисельності працевлаштованих громадян до чисельності працівників служби зайнятості. Враховувались усі працівники, а не лише ті, хто безпосередньо надає послуги, зокрема і водії. І мені надзвичайно приємно, що за абсолютними значеннями цих показників – 81 зареєстрована вакансія в середньому на одного працівника і 66 працевлаштованих – Житомирська обласна служба зайнятості на першому місці. У нас оптимальна штатна чисельність і висока результативність, адже ми максимально використовуємо кожну можливість дістати інформацію про вакансію й потім її укомплектувати. Ми в лідерах серед таких регіонів, як Харківщина, Рівненщина, Дніпропетровщина та Вінничина, які також у першій п’ятірці.  

Тож мені, як керівнику, приємно радіти будь-яким успіхам і досягненням служби . Адже служба зайнятості вже давно перестала бути звичайною «біржою» для відмітки й отримання матеріальних виплат. Сьогодні – це сучасна сервісна служба з широким набором форм роботи і послуг для різних категорій клієнтів.

Виклики сьогодення

На початку нинішнього року головним питанням для служби зайнятості стало пом’якшення наслідків вивільнення працівників райдержадміністрацій і районних рад у зв’язку з децентралізацією.

За інформацією, яка надійшла до служби зайнятості, на Житомирщині попереджені про можливе вивільнення близько 2700 працівників органів виконавчої влади та місцевих рад. Знаємо, що реально опиняться безробітними близько половини цієї кількості. Але для ринку праці області, який ще продовжує потерпати від «коронакризи», таке відчутне «поповнення» - справжній удар. Адже у порівнянні з минулим роком безробітних в області на чверть побільшало, а пропозицій роботи навпаки – стало на 20% менше. Конкуренція на ринку праці нині в середньому – 10 людей на вакантне робоче місце, хоч на початок року було ще 11.

Маю сказати, що в щоденній роботі служба зайнятості відчуває міцну підтримку органів влади. Особливо ми вдячні голові об­лдержадміністрації В.Бунечку та го­лові обласної ради В.Федоренку. Їх позиція – однозначна: проблема зайнятості населення не може бути проблемою лише служби зайнятості, адже за створення робочих місць і забезпе­чення людей роботою від­повідальні насамперед керівники районів, міст і громад.

Тож ініціатива обласного центру зайнятості у проведенні круглих столів на всіх рівнях щодо пошуку шляхів мінімізації ризиків масового вивільнення держслужбовців була підтримана. Вже на початку лютого відбувся такий захід обласного рівня у широкому представницькому складі за участю заступників голови обласної державної адміністрації та обласної ради, з представниками всіх структур, які дотичні до вирішення цього питання. На районному рівні такі відкриті діалоги з очільниками територіальних громад проведені вже у Бердичеві і Новограді-Волинському, незабаром ще відбудуться у Коростені та Житомирі. Ми вивчаємо спільні, як нинішні, так і перспективні можливості у працевлаштуванні та підтримці кваліфікованих і досвідчених кадрів, які вивільняються.

Основне завдання служби зайнятості – забезпечити кар’єрний супровід кожному співробітникові, який підпадає під скорочення, щоб підібрати роботу максимально швидко, навіть ще до самого звільнення.