Публікація в обласній газеті «Житомирщина» від 20.12.2019
Про те, як розвивалася Служба зайнятості, як змінювалися напрямки роботи працівників цієї сфери, добре знає директор Новоград-Волинського міського центру зайнятості Віктор Сербін, який працює на цій посаді з березня 1991 року.
- Вікторе Андрійовичу, можна сказати, що практично на ваших очах відбувалися зародження та розвиток Служби зайнятості...
- У зв'язку з переходом від планової соціалістичної економіки до ринкової та враховуючи те, що безробіття є невід'ємною частиною ринкової економіки, було прийнято Закон «Про зайнятість населення», яким і передбачено створення Служби зайнятості у грудні 1990 року.
Саме Служба зайнятості й повинна була забезпечити плавний перехід від планової економіки до ринкової. На початку становлення служби робота, в першу чергу, полягала в обліку громадян, які втрачали роботу, та їхній морально- психологічній підтримці, в наданні їм матеріальних виплат по безробіттю тощо. У процесі адаптації громадяни поступово зрозуміли, що повинні взяти на себе персональну відповідальність за соціальне становище, в якому вони опинилися. Цього вдалося досягти й завдяки індивідуальному підходу наших працівників до кожного з них, проведенню відповідних заходів. Приміром, щороку в Новоград-Волинському міському центрі зайнятості надавалася одноразова допомога для заняття підприємницькою діяльністю близько 120-ом громадянам. Частина з них продовжують займатися підприємництвом і нині. Тоді ж Служба зайнятості відіграла важливу роль у становленні економіки, зокрема, навчаючи спеціалістів тих професій, яких «вимагав» ринок праці. Щороку лише в нашому центрі зайнятості проходили навчання близько 800 чоловік. Так, ми підготували операторів газових котелень, яких не вистачало у період активної газифікації населених пунктів. Також значною мірою завдяки роботі Служби зайнятості вдалося привернути увагу місцевої влади до проблеми безробіття.
- Які зміни відбулися за ці три десятиліття на ринку праці?
- Сьогодні на ринку праці існує певний дисбаланс між професіями, у яких є потреба, і наявними у шукачів роботи; між рівнем зарплати, яку хоче отримувати шукач роботи і яку готовий надати роботодавець. Отож ми змушені активно відслідковувати тенденції на ринку праці та спілкуватися як із роботодавцями, так і з тими, хто прагне працевлаштуватися. Для цього вже другий рік у нашому міському центрі зайнятості діє сектор рекрутингу, основне завдання якого – добір претендентів для працевлаштування на замовлення роботодавців з-поміж шукачів роботи, опрацювання сайтів із пошуку роботи і сайтів підприємств тощо. Водночас, ще десятиліття тому чимало випускників шкіл обирали професії, які не користувалися попитом на ринку праці. Нині відсоток обрання таких професій майбутніми абітурієнтами поступово зменшується. Частково – завдяки профорієнтаційній роботі Служби зайнятості. До речі, на базі Новоград-Волинського міського центру зайнятості діє єдиний в області клуб «Паросток» для шкільних психологів, які теж можуть зорієнтувати школярів у виборі професії. Ще один клуб – «Кадровик» – спрямований на співпрацю з кадровими службами, зі спеціалістами яких проводимо відповідні навчання.
Задля запобігання ризикам тривалого безробіття впроваджуються чимало сучасних технологій. Одна з них – технологія профілювання безробітних і соціальний супровід за підходом кейс-менеджменту. Також два роки тому в Новоград-Волинському міському центрі зайнятості створили Центр розвитку підприємництва. Було укладено договір зі Спілкою підприємців міста та району. У першу чергу, ми прагнули створити інформаційний простір для спілкування з роботодавцями із залученням вузькопрофільних спеціалістів, зокрема, із державних установ, інспекторів з охорони праці, юристів тощо. У цьому напрямку хочемо розвиватися й надалі.
Чи дають усі ці зусилля результати? Варто подивитися на цифри. Із початку року до міського центру зайнятості звернулися 4,5 тисячі осіб, які бажали працевлаштуватися. Із них для 3,2 тисячі охочих знайдено роботу. Нині на обліку перебувають 450 безробітних. Це – здебільшого ті, для кого немає підходящої роботи відповідно до чинного законодавства. А серед селян 64% віком від 40 до 60 років. При цьому з початку року підприємства надали міському центру зайнятості на одну тисячу вакансій більше, ніж маємо шукачів роботи.
- Протягом останніх кількох років часто чуємо про нові послуги, які надає Служба зайнятості, зокрема, електронні, про застосування сучасних технологій.
- Завдяки впровадженню Службою зайнятості інноваційних технологій розпочався розвиток системи соціальних послуг нового покоління. В основі цього переходу лежали дві державні програми. До речі, в обох випадках Новоград-Волинський міський центр зайнятості був серед учасників пілотних проектів в Україні.
Перша програма – Єдина технологія обслуговування незайнятого населення (ЄТОНН), на роботу за якою до кінця 2002 року перейшли всі центри зайнятості України.
Друга програма – Єдина інформаційно-аналітична система (ЄІАС) – базувалася на сучасних Інтернет-технологіях. В Україні було створено єдиний інформаційний простір про попит та пропозицію робочої сили; автоматизований вибір роботи за відсутності клієнта; розпочалося широке використання Інтернет-технологій у процесі пошуку роботи та працівників.
Загалом за майже три десятиліття Служба зайнятості пройшла шлях від біржі праці до сучасного сервісного майданчика, зокрема, з надання електронних послуг.
Інтерв'ю вела Юлія СОКАЛЬСЬКА.