Слюсар - робітник, який обробляє метали ручним або механізованим інструментом, а також складає, регулює, ремонтує машини та механізми.

Сучасна складна техніка висуває підвищені вимоги до кваліфікації слюсарів. Виникає потреба у вузькій спеціалізації, а звідси і розподіл робіт:

  • слюсарі-складальники — складають машини та механізми;
  • слюсарі-ремонтники — здійснюють технічне обслуговування та ремонт машин і механізмів;
  • слюсарі-інструментальники — забезпечують виробництво інструментами та пристроями;
  • слюсарі з монтажу приладів — виконують установлення їх на місце, підведення енергії тощо.

Праця слюсаря-ремонтника потрібна в багатьох галузях господарства: на машинобудівних підприємствах, в будівельних організаціях, в сільському господарстві, на підприємствах і організаціях сфери побутового обслуговування та інших. Цій професії не загрожує вимирання. Навпаки, номенклатура робіт слюсаря збільшується, а його знаряддя праці вдосконалюються.

Згідно з цією класифікацією професій слюсар-ремонтник відноситься до типу "людина — техніка". Головним предметом праці є технічні системи, матеріальні предмети (техніка і неживі природні матеріали, енергія). В цій групі вона відноситься до підгрупи професій з ремонту, налагоджування, обслуговування механічного обладнання, технологічних машин, устаткування, установок, транспортних засобів.

РОБОТА СЛЮСАРЯ-РЕМОНТНИКА ПОЛЯГАЄ В НАСТУПНОМУ:

  • огляд обладнання, яке підлягає ремонту;
  • виявлення несправностей;
  • підбір та підготовка до роботи необхідних інструментів;
  • розбирання вузлів та деталей;
  • складання дефектних відомостей на вузли та деталі, що підлягають ремонту;
  • виготовлення ескізів тих деталей, що потрібно замінити;
  • ремонт деталей, що вийшли з ладу;
  • чищення, змащування деталей та вузлів;
  • складання обладнання після ремонту;
  • перевірка роботи обладнання на холостому ходу.

НЕОБХІДНИЙ РІВЕНЬ ЗНАНЬ ПЕВНИХ ШКІЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН

Професія слюсаря-ремонтника вимагає знань у межах загальної середньої освіти.

Без вивчення фізики не можна зрозуміти принципи роботи машин і механізмів, їх будову.

Без такої шкільної дисципліни, як креслення, не можна зробити ескіз деталі, прочитати креслення, зрозуміти, як складається той чи інший вузол.

Слюсар повинен уміти обчислити площу і периметр різних геометричних фігур, об'єм і вагу різних геометричних тіл, тож і математика йому потрібна.

Знання хімії необхідні для того, щоб визначити вплив різних речовин на обладнання. Треба знати хімічний склад сировини, матеріалів, напівфабрикатів і готової продукції, які застосовуються і виробляються на підприємстві. Це допоможе зрозуміти, чому і як спрацьовується те чи інше обладнання.

Без знання цих наук не можна засвоїти такі спеціальні предмети, як матеріалознавство, технічна механіка, електротехніка, що входять до програми навчання слюсаря-ремонтника.

МЕДИЧНІ ВИМОГИ

Особливості ремонтних робіт висувають деякі вимоги до організму робітника. Для роботи за вказаною професією потрібна повноцінна функція верхніх та нижніх кінцівок, гарний слух та зір. Проте при невеликому зниженні зору робітник може працювати і в окулярах.

Звичайно, здорові та фізично розвинені чоловіки можуть легко оволодіти професією слюсаря-ремонтника. Вміння виконувати слюсарні роботи потрібні і в побуті. Та щоб стати ремонтником-професіоналом, треба мати інтерес до техніки, схильність до майстрування. Легко опановують професію слюсара-ремонтника ті, хто в шкільні роки займалися в гуртках технічної творчості.

ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ПРОФЕСІЇ СЛЮСАРА-РЕМОНТНИКА

У професіоналів високого класу добре розвинені зорові і слухові відчуття. Наявність точного зорового сприйняття допомагає розрізнити форму, величину, колір деталей, визначити з першого погляду якість виконаної роботи. Точний окомір необхідний робітнику при розмітці, рубанні металу, нарізанні різьби, складанні вузлів.

Необхідна просторова уява. Вона допомагає зрозуміти, який вигляд має той чи інший вузол в дійсності.

Тактильна чутливість допомагає робітнику визначити чистоту обробки деталей.

Увага і акуратність — обов'язкові властивості кваліфікованого слюсаря, які гарантують відсутність порушень послідовності розбирання деталей та механізмів, пропусків операцій.

Слюсар-ремонтник повинен володіти доброю оперативною пам'яттю, а також пам'яттю на числа, форми. Йому необхідне технічне мислення, просторова уява, конструкторський підхід, спостережливість.

Це вимагає стійкої нервово-психічної організації таких рис характеру, як товариськість, тактовність, чесність, правдивість. Він повинен бути організованим і дисциплінованим, з почуттям взаємодопомоги і згуртованості.