Будувати кар'єру з нуля непросто. Але якщо ви вже прийняли рішення розвиватися в певній сфері і вибрали свою професію, значить, перший крок зроблено! Домогтися подальшого успіху допоможе правильний і чіткий план дій.
Щоб досягти будь-якої мети, людині потрібно виконати кілька кроків: ставимо мету ⇒ аналізуємо можливості ⇒ складаємо план дій ⇒ шукаємо допомогу у здійсненні плану ⇒ досягаємо мети ⇒ переглядаємо, коригуємо.
1. Ставимо мету
Тут все просто: «Хочу стати програмістом / психологом / перекладачем ...». Важливий момент - на цьому етапі ми не аналізуємо на скільки досяжна дана мета, ми просто ставимо собі конкретну мету і далі працюємо над її досягненням.
Якщо ви сумніваєтеся, що мета обрана правильно, потрібно попрацювати зі своїми сумнівами, здійснити аналіз, чому вони виникають.
2. Аналізуємо свої можливості
Почнемо зі SWOT-аналізу. Це техніка з маркетингу, проста і ефективна:
Розділіть аркуш паперу на 4 рівні частини, як показано на малюнку.
- У першому квадратику - Strengths (сильні сторони) напишіть, що ви робите краще за інших, які у вас є переваги над іншими, за що вас постійно хвалять, які маєте ресурси і т. д. (5-7 позицій);
- Другий квадратик - Weaknesses (слабкі сторони). Проаналізуйте, що у вас не виходить, яких ресурсів вам не вистачає, за що вас сварять або кажуть, що вам потрібно змінити (теж 5-7 позицій).
- Наступний квадрат - Opportunities (можливості, які розкривають сильні сторони). Дайте відповіді на запитання: чи актуальна обрана Вами професія на ринку праці? які нові можливості відкрились перед вами? Чи можете ви отримати додаткові ресурси?
- Threats (загрози, ризики, які несуть ваші слабкості). Подумайте, чи є у вас конкуренти при вступі на обрану вами спеціальність? Чи є у них якісь більші переваги над Вами? Зважте всі загрози, які можуть виникнути (матеріальна сторона, відсутність ресурсів і т.д.)
Сильні (S) і слабкі (W) сторони є факторами внутрішнього середовища (тобто те, що всередині Вас: Ваші переваги та недоліки; яких ресурсів вистачає, а яких бракне); можливості (O) і загрози (T) є факторами зовнішнього середовища (тобто все, що має на вас зовнішній вплив і при цьому контролювати це ви не в силах).
Постарайтеся максимально детально заповнити таблицю. Коли ви побачите всі плюси і мінуси, можливості і загрози, буде простіше робити висновки і будувати план досягнення мети.
3. Складаємо план дій
Пропонуємо попрацювати за таким шаблоном:
МЕТА – КРОКИ ДОСЯГНЕННЯ – РЕЗУЛЬТАТ – КОНТРОЛЬ
У Вас є наявна МЕТА, яку Ви описали у першому пункті. Наприклад, «Хочу стати програмістом…»
Потім розписуєте КРОКИ для ДОСЯГНЕННЯ Вашої мети. Наприклад, пройти курси/знайти репетитора/ прослуховувати навчальні аудіо уроки; знайти підходящий курс по програмування (за допомогою мережі Інтернет, спілкуючись зі знайомими, які проходять подібне навчання) – дізнатись деталі – зареєструватись – виконувати всі необхідні завдання – успішно завершити, отримавши при цьому сертифікат/диплом тощо.
Наступний етап – РЕЗУЛЬТАТ. Проаналізуйте, як саме ви дізнаєтесь, що досягнули поставлену мету, пропишіть собі, що саме буде Вашим кінцевим результатом. Наприклад, без проблем напишу сайт і вигідно його продам; влаштуюсь на роботу в популярну ІТ - компанію з високою заробітною платою.
Завершальним етапом буде КОНТРОЛЬ. Ви чітко маєте продумати і поставити часові рамки для здійсненні своїх кроків.
4. Шукаємо допомогу у здійсненні плану
Вже поставлена мета, виявлені всі сильні та слабкі сторони, проаналізовані можливості і загрози, які можуть бути, окреслені кроки і поставлені дати виконання, продумали результат. Що ж допоможе у досягненні?
- Корисні звички.
Звичка - відпрацьований в результаті багаторазового повторення механізм поведінки, що стає автоматизмом. У суспільстві прийнято вважати, що є корисні і шкідливі звички. Але що для одного погана звичка (для трудоголіка розслаблення і відпочинок подібні до смерті), для іншого є основою гармонійного існування. Однозначно можна сказати, що корисні звички роблять життя більш насиченим, а шкідливі, здебільшого це ті, що повільно вбивають здоров'я людини, його віру в себе.
Вважається, що для формування і закріплення нової звички необхідно витратити 21 день, що науково доведено в США за допомогою спеціального експерименту.
Ми звикли робити певні речі «на автоматі»: читати книги, чистити зуби, слухати вранці музику,тільки прокинулись відразу брати до рук телефон, бігати вранці, пити каву/чай вранці. Звичка тренує мозок і підсвідомість. Виробляйте корисні звички, які допоможуть Вам у досягненні мети.
Якщо це складно для вас - є спеціальні тренінги, які вчать, як розвинути в собі необхідні звички та як не зупинитися на півдорозі.
- Обмін досвідом з друзями і знайомими. У колі ваших знайомих обов’язково знайдуться ті, хто знає відповіді на потрібні вам запитання. Наприклад, «Чи є друзі/знайомі - програмісти? Вони можуть допомогти порадою?», «У вас в компанії є програми навчання або стажування?», «Можливо, ти погодишся допомогти мені розібратися?».
Не соромтеся просити про допомогу.
- Оточення професіоналів. Зустрічі, конференції, лекції, марафони, вебінари, фестивалі – це середовище, де ви можете перебувати у колі однодумців, професіоналів для пізнання чогось нового, обміну досвідом та навіть отримання контактів для майбутньої роботи. Їх дуже багато, платних і безкоштовних. Ходіть, спілкуйтеся, будьте в тренді, щоб розуміти, чи то це, що вам потрібно.
- Мотивація. У кожного своя персональна мотивація. Вам потрібно розуміти, заради чого ви все це робите.
5. Досягаємо мету
Отже, Ви склали план, описали свої сильні і слабкі сторони, забезпечили себе підтримкою на кожному кроці. З таким настроєм і поведінкою досягнення мети всього лише справа часу. При цьому не забувайте переглядати свої плани, прибирати неактуальні кроки, писати актуальні і відмічати, коли виконали задумане.
Пам’ятайте, що розвиток людини здійснюється протягом життя!
За матеріалами Інтернет - видань.