За кваліфікацією Є.О.Климова, професія оператора заправної станції знаходиться на межі двох типів професій - "Людина-техніка" і "Людина - людина". З одного боку, оператор має справу з технічними засобами і пристроями, нафтопродуктами, з другого, - якісним обслуговуванням людей, передбачливим, турботливим ставленням до їх запитів, ефективним спілкуванням з ними, консультуванням з питань застосування нових матеріалів (нафтопродуктів), мастил, палива тощо.

Роботу оператора заправної станції можна віднести до роботи з середнім ступенем тяжкості і напруженості праці.

Праця оператора заправної станції відноситься до сфери обслуговуючої праці. Праця ручна із застосуванням малої механізації. Доля ручної праці в загальному обсязі виконуваних операцій досить значна, бо навіть за високого ступеня механізації і автоматизації деякі операції доцільно виконувати вручну.

          Характерна особливість праці оператора – різноманітність робіт, які він виконує. Протягом робочого дня він може і заправляти транспортні засоби, і виконувати дрібний ремонт частин автомобіля, і вести облікову документацію за допомогою інформаційно-обчислювальних пристроїв.

Праця оператора заправної станції пов'язана з роботою товарознавців, обліковців-касирів, менеджерами із продажу автозапчастин, слюсарів-ремонтників, автослюсарів, слюсарів-електриків, водіїв транспортних засобів.

Необхідний рівень загальноосвітніх знань

Професія оператора заправної станції вимагає знань у межах загальної середньої освіти.

Носію цієї професії, щоб успішно виконувати роботу, перш за все, потрібні знання з наук природничого (математика, фізика, хімія, креслення) циклу.

Знання хімії необхідні для того, щоб вивчати властивості нафтопродуктів, їх хімічний склад, вплив на обладнання. Ці знання допоможуть також зрозуміти вимоги до охорони навколишнього середовища, особистої гігієни, пожежної безпеки і охорони праці.

Оператор заправної станції повинен вміти добре рахувати, оволодіти обчислювальними пристроями, тому знання математики та інформатики йому теж потрібні.

Оскільки оператор АЗС виконує і функції продавця - "презентує" товар, до рівня мовної культури пред'являються певні вимоги.

Певний обсяг цих знань є передумовою засвоєння спеціальних предметів, які є запорукою його професійного зростання:

  • будова заправного обладнання;
  • електротехніка;
  • фахові технології;
  • охорона навколишнього середовища;
  • основи психології.

Психофізіологічні вимоги

На сучасному етапі розвитку галузі оперування виробничо-технічним матеріалом надає фахівцю специфічне спрямування і характер, формує в них так зване технічне мислення.

Основні характеристики технічного мислення - чіткість і точність розумових операцій, практичність, гнучкість і нешаблонність.

Однією з важливих якостей такого мислення є його оперативність, тобто здатність вирішувати технічні завдання в ліміті часу, "незаплановані" задачі, які виникають у ході діяльності, вміння використовувати знання у конкретній ситуації і знаходити оптимальні рішення. Саме такі вимоги ставляться до психологічної структури особистості оператора.

До структури технічного мислення входить і образний компонент інтелектуальної діяльності, технічна спостережливість, кмітливість, творче мислення.

Крім розвиненого технічного мислення, оператору заправних станцій мають бути властиві:

  • рухлива і врівноважена нервова система;
  • хороший окомір та просторова орієнтація;
  • довільна увага, уміння концентрувати та розподіляти увагу;
  • добре розвинена моторно - зорова координація, швидка реакція;
  • добре зорове сприймання в умовах обмеженого освітлення;
  • розвинене розрізнення кольорів світлових сигналів;
  • розвинене наочно-дійове мислення;
  • високий вербальний та невербальний інтелект.

Вимоги до емоційно-вольової сфери

Оператору потрібно бути спостережливим, емоційно-чутливим, щоб вчасно відчути настрій споживача, знайти підхід до нього, щоб послуга була ефективною. Тому він повинен бути носієм таких професійно - важливих якостей, як виражена емоційна стійкість, висока вольова регуляція психічних процесів і емоційних станів. Специфічні умови праці обумовлюють наявність у оператора таких рис, як самовладання, самоконтроль, стриманість, рішучість, упевненість, здатність до ризику.

Вимоги до морально-ділових якостей

Прагнення до високої професійної майстерності завжди властиві справжньому фахівцю. Ця характеристика передбачає не тільки володіння комплексом професійних знань, умінь, навичок відповідно до кваліфікаційних вимог, але й відданість роботі, любов до обраної професії, розуміння її важливості, потяг до постійного підвищення кваліфікації, розвитку власних здібностей. Як кожний представник професії типу "Людина - людина", оператор має дотримуватися норм професійної етики:

  • вміти слухати клієнта, проявляти витримку, почуття такту;
  • вміти бути порадником клієнту, поважати його гідність;
  • не допускати обману і нечесності у взаємовідносинах з клієнтом;
  • завжди діяти в інтересах споживача.

Оволодіння мовною культурою - одна з важливих задач оператора заправних станцій. Він повинен не тільки досконало знати якості нафтопродуктів, але й уміти донести цю інформацію до споживача.

Медичні протипоказання

Слід мати на увазі, що медичними протипоказаннями до навчання та роботи є:

  • захворювання шкіри;
  • дисфункції щитовидної залози;
  • хронічні захворювання нирок;
  • цукровий діабет;
  • всі форми захворювань легень та бронхів;
  • хронічні захворювання суглобів;
  • ендартерії судиннижніх кінцівок;
  • остеохондропатія кісток;
  • захворювання м'язів (міозити, тендоміозити);
  • захворювання нервової системи.