Обслуговує відвідувачів в ресторанах, кафе, інших закладах харчування. Виконує замовлення відвідувачів і отримує розрахунок за послуги. Прибирає після відвідувачів столи і заново сервірує їх. Несе матеріальну відповідальність за збереження посуду і виручку.

ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ПРОФЕСІЇ ОФІЦІАНТА

Для успішної роботи необхідні фізична витривалість, хороша координація рухів (на рівні усього тіла), розвинена зорова пам’ять, здатність розподіляти увагу і арифметичні здібності.

Пам'ять у офіціанта має свої специфічні особливості. Йому не досить бездоганно знати найменування і ціни страв та напоїв. Він повинен утримувати в пам'яті назви страв, які замовив не один відвідувач і не два, а декілька, час їх замовлення і подавання.

Офіціант повинен точно і швидко рахувати, щоб не помилитись при розрахунку з відвідувачем і не затримати його. Офіціант повинен активно формувати перше враження відвідувачів не тільки про себе, але й про своє підприємство. Тому йому необхідні такі якості, як акуратність, комунікабельність, врівноваженість, тактовність, передбачливість і елегантність.

Культура - ледь не головна якість висококваліфікованого офіціанта.

Професія офіціанта потребує фізичної витривалості, рухливості і терпіння, оперативного реагування і відповідної тактики обслуговування відвідувачів.

Для успішної роботи офіціант повинен мати специфічні якості:

  • стійкий розподіл уваги в широкому робочому полі (для одночасного сприйняття та усвідомлення інформації з різних ділянок і від різних об'єктів);
  • оперативне мислення (для швидкого і гнучкого оброблення одержаної інформації, прийняття вірних рішень, корекції своєї поведінки згідно із ситуацією);
  • комунікативні здібності (для оперативного налагодження контактів у спілкуванні з відвідувачами);
  • певну ерудицію у різних галузях знань, особливо у практичній медицині і психології;
  • навички високої культури поведінки, розвинуті естетичні погляди;
  • знання іноземних мов для спілкування з відвідувачами, що приїздять до нас з різних країн, а також знайомство з іншомовною літературою, що містить корисну інформацію щодо професії.

Оволодіння професією офіціанта і успішна професійна діяльність вимагають широкої загальноосвітньої і спеціальної підготовки. Рівень загальної освіти значно впливає на успішність професійного навчання і роботи.

Репутація ресторану, кафе залежить значною мірою від офіціантів. Тому при професійному навчанні велика увага приділяється їх теоретичній і практичній підготовці. Офіціанти вивчають не тільки спеціальні предмети, такі, як кулінарна справа, характеристика різних напоїв, товарознавство, техніка обслуговування, але й етику, психологію, іноземні мови.

Набути професію офіціанта можна у професійно-технічних навчальних закладах відповідного профілю, безпосередньо на виробництві, курсах цільового призначення.

Медичними протипоказаннями щодо навчання та роботи за професією є:

  • хронічні захворювання органів дихання, опорно-рухового апарату;
  • епілепсія;   
  • гормональні порушення;
  • захворювання нервової системи та психічні відхилення;
  • захворювання шкіри;
  • заїкання;
  • серйозні порушення зору і слуху.

Психофізіологічні та психологічні обмеження щодо освоєння роботи за професією

Не рекомендується вибирати професію особам, які помічають за собою неприємні переживання (тривогу, пригнічення) від контактів з людьми, кому важко побороти дратівливість, нестерпне ставлення до індивідуальних смаків та особливостей зовнішнього вигляду людей.

Погано розвинена моторика рук.

Високий рівень нейротизму (схильність нервової системи давати зриви при значному навантаженні) не сприяє продуктивності праці офіціанта та гарному настрою клієнтів.

Неврівноваженість, підвищена імпульсивність, погана регуляція емоційного стану можуть призвести до конфліктної ситуації, що зовсім не відповідає вимогам, які висуває сфера обслуговування.